سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک عدد عاشق عکاسی

عاشق عکاسی و دوربین و پرتره و طبیعت از تجربیاتم براتون می نویسم
صفحه خانگی پارسی یار درباره

رابطه کرونا و کبد چرب چیست؟

    نظر

ویروس کرونا از ماه دسامبر سال 2019 در ووهان چین شیوع یافت سپس به کشورهای دیگر سرایت کرد. تا کنون 91 میلیون و 444 هزار و 745 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که یک میلیون و 956 هزار و 386 نفر آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. محققان از زمان آغاز شیوع این ویروس تا کنون در حال بررسی عوامل مختلف تاثیرگذار بر عملکرد آن بوده‌اند.

کسانی که بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بیماری کووید -19 هستند شامل افراد مسن، افراد مبتلا به دیابت یا بیماری‌های قلبی و ریوی و دیگر بیماری‌های مزمن می‌شود. استئاتوز کبدی که شامل بیماری کبد چرب غیر الکلی و استئاتوهپاتیت غیرالکلی می‌شود، با چاقی احشایی، بیماری متابولیک توسعه یافته و التهاب مزمن و آشکار ارتباط دارد. با توجه به اینکه بیماری کووید -19 نیز با التهاب مرتبط است، می‌توان بیماری کبد چرب و استئاتوهپاتیت غیرالکلی را جزو عوامل خطرآفرین ابتلای بیماری کرونا در نظر گرفت.

 

گروهی از محققان به منظور بررسی تاثیر بیماری کبد چرب و استئاتوهپاتیت غیر الکلی بر ابتلای بیماری کووید -19، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها داده‌های سلامت بیش از 6 هزار و 700 فرد بزرگسال مبتلا به کرونا را بررسی کردند. اطلاعات پزشکی این افراد از 56 کلینیک مراقبت‌های بهداشتی اولیه و 12 بیمارستان از تاریخ اول مارس سال 2020 میلادی تا 25 آگوست همان سال جمع آوری شده بود.

هدف اولیه محققان از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر بیماری کبد چرب و استئاتوهپاتیت غیر الکلی بر افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان، به دلیل مبتلا شدن به بیماری کووید -19 بود. پژهشگران دیگر عوامل تاثیر گذار در این زمینه مانند تفاوت‌های جنسیتی و نژادی را نیز در نظر گرفتند.

 

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که استئاتوز کبدی خطر بستری شدن افراد در بیمارستان را به دلیل ابتلا به بیماری کووید -19 افزایش می‌دهد. علاوه بر این محققان به این نتیجه رسیدند که هر چه افراد مدت زمان بیشتری درگیر بیماری کبد چرب و استئاتوهپاتیت غیرالکلی باشند، خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل آلوده شدن به ویروس کووید -19 در آن‌ها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

زمانی که مشخصات دموگرافیک (جمعیت شناختی‌) افراد شرکت کننده در مطالعه ارزیابی شد، محققان متوجه شدند خطر بستری شدن در بیمارستان در مردان و زنان از هر نژاد و قومی به صورت یکسان افزایش پیدا کرد. البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود تا نتایج به دست آمده تایید شود.

به گفته محققان لازم است افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالایی دارند، برای تشخیص بیماری کبد چرب و استئاتوهپاتیت غیرالکلی غربالگری شوند تا از تمام خطرات مرتبط با چاقی احشایی و کووید -19 مطلع شوند.

با وجود اینکه مزایای مصرف متفورمین، آگونیست گیرنده پپتید گلوکاگون 1 و جراحی چاقی، امیدوار کننده است، اما بکارگیری روش‌های بیشتری برای درمان بیماری کبد چرب و استئاتوهپاتیت غیرالکلی نیاز است. اصلی‌ترین روش درمان بیماری‌های ذکر شده، کاهش وزن است. این موضوعی است که پژوهشگران باید در آینده به طور خاص به آن بپردازند.

نتایج این مطالعه در مجله medRxiv منتشر شده است.

منبع: ایمنا