سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک عدد عاشق عکاسی

عاشق عکاسی و دوربین و پرتره و طبیعت از تجربیاتم براتون می نویسم
صفحه خانگی پارسی یار درباره

دانشمندان دادههای جدیدی را در DNA ذخیره کردند تا تحولی جایگزین د

    نظر

DNA داخل سلول‌های باکتریایی زنده با استفاده از فناوری CRISPR برای رمزگذاری و ذخیره اطلاعات ویرایش شده است. این می‌تواند گامی در جهت توسعه یک رسانه جدید برای ذخیره سازی طولانی مدت داده‌ها باشد.

اطلاعات ژنتیکی زندگی در DNA ذخیره می‌شود، اما علاقه به استفاده از DNA به عنوان یک وسیله ذخیره سازی برای انواع دیگر داده‌ها افزایش یافته است. برای انجام این کار، اطلاعات اغلب با استفاده از چهار پایه DNA یعنی آدنین (A)، سیتوزین (C)، تیمین (T) و گوانین (G) رمزگذاری می‌شوند. توالی DNA مربوطه می‌تواند به صورت شیمیایی در آزمایشگاه سنتز شده و حتی در موارد روزمره ذخیره شود.

هریس وانگ در دانشگاه کلمبیا در نیویورک و تیم او این کار را یک قدم جلوتر بردند؛ آن‌ها با استفاده از شکلی از ویرایش ژن CRISPR توالی DNA خاص را برای رمزگذاری داده‌های باینری (1 و 0‌هایی که کامپیوتر‌ها برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کنند) وارد سلول‌های باکتریایی می‌کنند.

با تخصیص ترتیب‌های مختلف این توالی DNA به حروف مختلف الفبای انگلیسی، محققان توانستند پیام متنی 12 بایت «سلام جهان» را رمزگذاری کنند و درون DNA سلول‌های E. coli قرار دهند. وانگ و تیم او سپس توانستند با استخراج و تعیین توالی DNA باکتری پیام را رمزگشایی کنند.

به اعتقاد جورج چرچ در دانشگاه هاروارد این رشته به طور چشمگیری در حال پیشرفت است و این مقاله یک مثال عالی است.

به گفته وانگ، DNA درون سلول‌های زنده می‌تواند یک محیط پایدارتر برای ذخیره سازی طولانی مدت در شرایط غیر قابل پیش بینی باشد. از آنجا که DNA نگهداری شده در خارج از سلول‌ها می‌تواند تخریب شود، باکتری‌ها توانایی انطباق با محیط اطراف را دارند و می‌توانند در شرایط سخت زنده بمانند.

وانگ می‌گوید: آنچه شما با قرار دادن آن در داخل سلول ارائه می‌دهید این است که DNA توسط سلول و ماشین آلاتی که سلول برای محافظت از DNA خود در اختیار دارد محافظت می‌شود.

توماس هاینیس در کالج امپریال لندن می‌گوید: این می‌تواند برای ذخیره سازی طولانی مدت بسیار جالب باشد. با انطباق و تغییر باکتری‌ها، DNA آن‌ها نیز تغییر می‌کند و این تغییرات می‌تواند روی اطلاعات رمزگذاری شده تأثیر بگذارد البته منابع بسیاری از خطا‌ها وجود دارد که یکی از منابع اصلی جهش در DNA در هنگام همانند سازی سلول است.

نیک گلدمن از انستیتوی بیوانفورماتیک EMBL-European در کمبریج انگلیس می‌گوید: آن‌ها از داشتن یک سیستم کاری جایگزین دستگاه‌های دیجیتال ما فاصله زیادی دارند، اما این یک قدم کوچک در مسیری است که ممکن است در آینده چنین کاری را انجام دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان