سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک عدد عاشق عکاسی

عاشق عکاسی و دوربین و پرتره و طبیعت از تجربیاتم براتون می نویسم
صفحه خانگی پارسی یار درباره

تغییر موضع بازیگران به سوی نمایش خانگی

    نظر

حسام زبیراوی: تعطیلی به یکباره سینما‌ها بر اثر ویروس کرونا و وضعیت نامشخص تولید آثار سینمایی و همچنین نبود مخاطب برای این آثار باعث شده است که بسیاری از فیلمسازان و بازیگران شناخته شده سینما دیگر آن رغبت قبلی به تولیدات آثار سینمایی را نداشته و به سمت بازی، سریال سازی و برنامه سازی در شبکه نمایش خانگی روی بیاورند.

اما چرا فیلمسازان و بازیگران سینمایی که در سینما اعتبار و شهرت خود را به دست آوردند به یکباره آن شهرت و اعتبار را رها کرده و به سمت سریال سازی و برنامه سازی در شبکه نمایش خانگی روی آوردند؟

مخاطبان سینمایی که دیگر نمی توانند به خاطر تعطیلی سینما بر اثر ویروس کرونا به سالن های سینمایی بروند حالا در خانه برای تماشای فیلم به شبکه نمایش خانگی روی آورده‌اند.

از طرف دیگر تلویزیون هم با تمام تلاشی که در جهت جذب مخاطب دارد اما در این عرصه و به‌خصوص در عرصه سریال‌سازی در زمان ویروس کرونا کمتر موفق بوده و نتوانسته آن‌طور که باید و شاید نظر مخاطبان خود را با سریال ها و برنامه های خود جلب کند.

به همین دلیل درصد استقبال مخاطبان از تماشای فیلم‌های توزیع شده به‌صورت دی وی دی یا پخش در سایت های اینترنتی بالا رفته و همین امر سبب شده است که فیلمسازان و بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون به ساخت سریال یا برنامه های کم‌هزینه‌ای روی بیاورند که نه برای اکران بر پرده سینما بلکه برای تماشا در قاب تلویزیون‌های خانگی تولید می‌شوند.

در این میان سریال‌ها شانس بیشتری برای تصاحب بازار دارند. پس از سریال «شهرزاد» حسن فتحی که با تمامی حواشی خود که در دستمزد بالای بازیگرانش و همچنین بازداشت «محمدهادی رضوی» سرمایه گذار این سریال داشت توانست با موفقیت بسیار همراه باشد و توانست مخاطبان قهرکرده از شبکه نمایش خانگی را بار دیگر به این رسانه جذب کند از طرف دیگر سریال «هم‌گناه» و «آقازاده» این موفقیت را بار دیگر تکرار کردند و توانستند مخاطبان زیادی را با خود همراه کنند.

دغدغه فرهنگی یا امرار معاش؟!
از طرفی فیلمسازان و سرمایه گذاران سینمایی وقتی بازار داغ سریال سازی در نمایش خانگی را دیدند ترغیب شدند که از تولید آثاری با هزینه زیاد در سینما به سمت سریال سازی و برنامه سازی با کمترین هزینه و بیشترین برداشت راهی برای خودشان در شبکه نمایش خانگی بیابند.

اما باید این را هم در نظر بگیریم که هجوم فیلمسازان و بازیگران سینمایی -فارغ از نقد جدی محتوایی به آثارشان- که حالا سینما و تلویزیون را به حال ناخوشش رها کرده و به سمت سریال سازی یا برنامه سازی آمده اند سبب این می شود که این فیلمسازان و بازیگران که هیچ تجربه ای در سریال سازی یا برنامه سازی و یا اجرا و بازی ندارند به خوبی در جای خود قرار نگیرند و ضربه شدیدی به سریال ها و برنامه های شبکه نمایش خانگی زده شود و نتیجه آن می شود آثار بی محتوا و کم ارزشی که با حواشی همراه است و صرفا برای بازگشت سرمایه برای سازندگانش تولید می شوند و نه به خاطر مخاطب و شاهد این هستیم که کوچ یکباره آنها ضربه ای هم به سینما و هم به شبکه نمایش خانگی وارد می کند.

هشدار به مدیران تلویزیون
هرچند که صداوسیما با توجه به فراگیر بودن آن و استقبال عموم مردم کمتر مورد تهدید واقع می شود اما موضوع عدم توفیق رسانه ملی در جذب مخاطب برای برخی سریال ها به ویژه بعد از دوران کرونا باید باعث شود که زنگ هشدار هم برای مدیران تلویزیون نیز به صدا در آید.

نکته مهم تر آن است که هرچه زودتر باید تکلیف ماجرای مهم مدیریت شبکه نمایش خانگی که قرار است بر عهده سازمان صداوسیما قرار گیرد، مشخص و نهایی شود.

در ادامه به برخی از این اهالی سینما و تلویزیون که به سریال سازی، برنامه سازی، بازی و اجرا در شبکه نمایش خانگی روی آوردند اشاره خواهیم کرد:

 
محمدحسین مهدویان که در سال‌های اخیر با ساخت آثار سینمایی، چون «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «درخت گردو» به شهرت زیادی دست پیدا کرد، امسال در سبک کاری خود تغییراتی ایجاد کرده‌ است. او به‌زودی نیز قرار است برای اولین‌بار پا در عرصه سریال‌سازی بگذارد و مجموعه‌ای برای شبکه نمایش‌خانگی تولید کند.

تهمینه میلانی تصمیم به تولید سریالی برای شبکه نمایش‌خانگی گرفته‌است. او قصد داشت امسال فیلم سینمایی جدیدش به نام «پازل» را جلوی دوربین ببرد که به دلیل اپیدمی کرونا ساخت آن به تعویق افتاد بنا به گفته‌های محمد نیک‌بین همسر و تهیه کننده بیشتر آثار میلانی، اکنون آن‌ها برنامه‌ریزی برای تولید یک سریال در شبکه نمایش خانگی را آغاز کرده‌اند که همچون دیگر آثار میلانی سوژه اجتماعی خواهد داشت. این مجموعه اولین تجربه تهمینه میلانی در عرصه سریال سازی محسوب می‌شود.


همایون اسعدیان تا امروز سریال‌های مختلفی مانند «راه بی‌پایان»، «بچه‌های خیابان» و «لحظه گرگ و میش» را کارگردانی کرده که همگی آن‌ها روی آنتن رسانه ملی رفته‌است.
 
حال او می‌خواهد ساخت اولین مجموعه‌اش برای پخش در شبکه نمایش خانگی را کلید بزند. این سریال «ناجور» نام دارد و در ژانر کمدی و در دو فصل پانزده قسمتی ساخته می‌شود. هم‌اکنون بابک کایدان درحال نگارش فیلم‌نامه آن است. سریال‌های «دلدادگان»، «دارا و ندار» و فیلم‌های سینمایی «رحمان 1400»، «تگزاس»، «آینه بغل» از جمله آثاری هستند که کایدان نویسنده آن‌ها بوده‌است.
 

مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینمای ایران نیز جزو کسانی است که قصد دارد وارد دنیای شبکه نمایش‌خانگی شود. او می‌خواهد رمان عاشقانه و سیاسی «جسد‌های شیشه‌ای» به نویسندگی خودش را که در سال 1380 منتشر شد در قالب سریالی برای شبکه خانگی جلوی دوربین ببرد.
 
مهران مدیری که با  تلویزیون کار خود را شروع کرد و به شهرت رسید را می‌توان رکورددار حضور در شبکه نمایش‌خانگی دانست. او تا امروز مجموعه‌هایی، چون «قهوه تلخ»، «ویلای من»، «شوخی کردم»، «عطسه» و «هیولا» را تولید کرده‌است و به‌زودی نیز قرار است فصل دوم «هیولا» را جلوی دوربین ببرد.

رامبد جوان که با تلویزیون کار خود را شروع کرد و با برنامه خندوانه توانست دوباره به سر زبان ها بیافتد نیز چندی پیش از ساخت سریالی برای شبکه نمایش‌خانگی خبر داده و گفته بود: سریالی را برای نمایش خانگی خواهم ساخت به اسم «شاخ» که ماجرای شکل‌گیری یک گروه موسیقی جوان و پرانرژی و مصمم است. دیرتر اطلاعات بیشتری خواهم داد.

هومن سیدی که با آثار سینمایی‌اش ذائقه متفاوت خود را نشان داده است و توانسته است با سینما به شهرت برسد این بار در شبکه نمایش خانگی اثرش را عرضه کرده است. 

«قورباغه» یکی از طولانی‌ترین مراحل تولید را بین سریال‌های شبکه نمایش خانگی داشت و سیدی حدود دو سال برای ساخت آن وقت گذاشت و او همچنین «نوید محمد زاده» بازیگر سینما را در این سریال با خود همراه کرده است.


شهاب حسینی بازیگر مطرح و شناخته شده سینما و تلویزیون هم از این قافله عقب نمانده و با برنامه «هم رفیق» به اجرا و کارگردانی خود به شبکه نمایش خانگی آمده است. هم رفیق نام برنامه ای است که در هر قسمت مهمانی که دعوت شده‌ است می‌تواند یک نفر را به عنوان رفیق خود معرفی کند تا در برنامه حضور داشته باشد.
منبع: http://www.jahannews.com/