سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک عدد عاشق عکاسی

عاشق عکاسی و دوربین و پرتره و طبیعت از تجربیاتم براتون می نویسم
صفحه خانگی پارسی یار درباره

چگونه متوجه شویم یک شامپو حاوی سولفات است؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هم خانم‌ها و هم آقایان باید برای سلامت موهایشان انجام دهند، انتخاب یک شامپوی مناسب است. شما باید با مصرف شامپوی مناسب از موهای خود در برابر عوامل محیطی و خارجی محافظت کنید. ما می‌خواهیم شما را در خرید شامپو بدون سولفات ایرانی و خارجی راهنمایی کنیم تا قدم بزرگی در مراقبت از موهای خود برداشته باشید.

راهنمای خرید شامپوی بدون سولفات و آشنایی با این ماده شیمیایی

شاید تا به حال به فکر استفاده از شامپوهای بدون سولفات نبوده‌اید. شاید هم درباره‌ی استفاده از این نوع شامپوها کمی تردید دارید. شما تنها نیستید؛ همیشه یک ماده‌ی شیمیایی وجود دارد که حضور آن در محصولات بهداشتی و آرایشی بحث‌برانگیز می‌شود. بنابراین طبیعی است که نظرهای متفاوتی درباره خوب بودن یا بد بودن این مواد وجود داشته باشد.

همین نظرهای متفاوت است که شما را در استفاده از محصولاتی که حاوی این مواد هستند مردد می‌کند. اگر اهل گشت‌وگذار باشید حتما بلاگرهای زیادی را دیده‌اید که از اثرات منفی سولفات روی موهای خشک و پوست‌های حساس می‌گویند. شاید هم از آرایشگر خود درباره‌ی مزایای استفاده از شامپوهای بدون سولفات شنیده باشید.

شاید جزو افرادی هستید که باید از سولفات دوری کنید یا فکر می‌کنید بهتر است از محصولات حاوی این ماده استفاده نکنید. در این صورت باید درباره‌ی آن بیشتر بدانید. ما در ادامه شما را با این ماده‌ی شیمیایی، اثرات آن و نحوه‌ی تشخیص شامپوهای بدون سولفات آشنا خواهیم کرد.

سولفات چیست؟

بهتر از پیش از هر چیزی با ماده‌ی سولفات آشنا شویم. سولفات‌ها در حقیقت پاک‌کننده‌های بسیار قدرتمندی هستند. این مواد چربی را به‌خوبی از بین می‌برند. به همین دلیل است که از شهرت زیادی برخوردارند. به‌علاوه، سولفات‌ها قابلیت ایجاد کف زیاد را دارند؛ دلیل اضافه کردن این مواد به شامپوها هم همین است. اگر شما هم از کف زیاد وان حمام یا کف کردن شامپوی خود لذت برده‌اید، پس حتما شامپوهای سولفات را تجربه‌ کرده‌اید.

سولفات‌ها در چربی‌زدایی نظیر ندارند. این مواد با قابلیت امولسیفایر بودن خود چربی اضافی و انباشته‌شده را از بین می‌برند. به‌علاوه، قادر هستند به‌عنوان یک سورفاکتانت عمل کنند و کشش سطحی آب را کاهش دهند. به این ترتیب می‌توانند ذرات آلودگی و خاک را به‌راحتی از بین ببرند.

این موارد به‌نظر از مزایا و قابلیت‌های سولفات‌ها هستند. اما زمانی‌که خاصیت چربی‌زدایی سولفات روی موهای شما تاثیر می‌گذارد می‌تواند جزو نکات منفی این ماده قرار بگیرد. سولفات چربی‌های مفید را از موهای شما پاک می‌کند و در عرض چند روز باعث خشکی آن‌ها می‌شود.

چگونه متوجه شویم یک شامپو حاوی سولفات است؟

پیش از آن‌که به سراغ جزئیات برویم، به شما کمک می‌کنیم شامپوهای حاوی سولفات را تشخیص دهید. ممکن است تا به حال لغت سولفات را روی شامپو ندیده باشید و به همین دلیل هنوز در حال استفاده از این نوع شامپوها باشید. علت این موضوع چیست؟

خوب است بدانید که سولفات‌ها در حقیقت یک خانواده از ترکیبات شیمیایی هستند که هر کدام به‌صورت جداگانه نام‌گذاری می‌شوند. پس احتمال اینکه متوجه نام این ترکیبات روی شامپوی خود نشده باشید بالا است.
این موضوع می‌تواند تشخیص سولفات‌ را برای شما کمی مشکل سازد؛ به‌خصوص اگر هنگام خرید عجله داشته باشید و بخواهید نگاهی کلی به ترکیبات شامپو بیاندازید. بخشی از این موضوع می‌توانید به موضوع مارکتینگ هم برگردد. برخی از تولیدکنندگان روی محصولات خود از عبارت بدون سولفات استفاده می‌کنند. با این حال بهتر است با دقت بیشتری خرید کنید؛ مخصوصا اگر موهای خشکی دارید و پوست سرتان حساس است.

یک قاعده‌ی کلی در این میان وجود دارد. رایج‌ترین سولفات‌هایی که در شامپوها استفاده می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • سدیم لوریل سولفات (SLS)
  • آمونیوم لوریت سولفات (ALS)
  • سدیم آلکیل سولفات (SAS)

در کنار این مواد بهتر است نام موارد زیر هم به خاطر بسپارید:

  • سدیم لوریت سولفات (SLES)
  • سدیم لوریل سولفاکتات(Sodium Lauryl Sulfoacetate)
  • سدیم لوریل ایزئوتیونات (Sodium Lauroyl Isoethionate)
  • سدیم لوریل تائورات (Sodium Lauroyl Taurate)
  • سدیم کوکویل ایزئوتیونات (Sodium Cocoyl Isoethionate)
  • سدیم لوریل متیل ایزئوتیونات (Sodium Lauroyl Methyl Isoethionate)
  • سدیم لوریل سارکوزینات (Sodium Lauroyl Sarcosinate)
  • دی سدیم لوریت سولفوسوکسینات (odium Laureth Sulfosuccinate)

همه‌ی این موارد از ترکیبات سولفات هستند و در شامپوها استفاده می‌شوند. پس عدم حضور این مواد نشان می‌دهد شامپوی شما 99 درصد بدون سولفات است.

آیا سولفات‌ ها واقعا ترکیبات مضری هستند؟

سال‌ها است که طرفداران زیبایی طبیعی و بلاگرها از خطرات استفاده از شامپوهای حاوی سولفات می‌گویند. اما تحقیق درباره‌ی اینکه آیا این مواد واقعا تا این حد خطرناک و مضر هستند بسیار دشوار است. شایعه‌های زیادی درباره‌ی سرطان‌زا بودن سولفات‌ها یا ایجاد مسمومیت توسط این مواد وجود دارد. اما هیچ مدرکی مبنی بر تجمع این مواد در ذخایر آبی، مسموم کردن ماهی‌ها و تداخل آن‌ها با سلامت سلول وجود ندارد.

اما یک چیز درباره‌ی سولفات‌ها اثبات شده است؛ این مواد می‌توانند به موهای شما آسیب بزنند. آن‌ها سورفاکتانت‌های بسیار قدرتمندی هستند. به این معنا که می‌توانند رطوبت زیادی را از موهای شما بگیرند. حالا تصور کنید موهای شما در حالت عادی جزو موهای خشک باشد. با استفاده از شامپوهای حاوی سولفات آنچه برای شما باقی می‌ماند اصلا خوشایند نیست؛ موهایی کدر، وز، خشک و گره‌خورده که مرتب کردن و نگهداری از آن‌ها روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود.

سولفات‌ها همچنین کوتیکول‌هایی که رشته‌های مو را می‌پوشانند از بین می‌برند. به این ترتیب لایه‌ی رویی مو را برای مدت طولانی در معرض رطوبت قرار می‌دهند. این موضوع باعث شکستگی، جدا شدن انتهای رشته‌ی مو و کاهش رشد موهایتان می‌شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سولفات‌ها پپتیدهای مهم، پروتئین‌ها و روغن‌های مقاوم به آب را از مو جدا می‌کنند. این موضوع باعث آسیب‌های طولانی‌مدت به مو می‌شود.

اگر پوست سرتان حساس است، سولفات می‌تواند به این نقطه هم آسیب برساند. سولفات‌ها مواد شیمیایی قدرتمندی هستند و باعث ایجاد تحریک و سوزش در سر می‌شوند. اگر از اگزما رنج می‌برید و مرتب به مواد مختلف آرایشی و بهداشتی حساسیت نشان می‌دهید، سولفات می‌تواند شرایط شما را بدتر کنید.

سولفات و رنگ

همانطور که اشاره کردیم سولفات‌ها کوتیکول‌های مو را از بین می‌برند. این مواد همچنین باعث می‌شوند پلیمرهای بزرگ رنگ که هنگام رنگ کردن مو به موهایتان اضافه می‌شود از بین بروند. این اتفاق روند کم‌رنگ شدن رنگ مو را سرعت می‌بخشد. در نتیجه باید مرتب رنگ موهایتان را تجدید کنید.
سولفات‌ها همچنین لیپیدها را از سطح موهای شما خارج می‌کنند. لیپیدها در واقع لایه‌های چربی محافظی هستند که از موهای شما در برابر رطوبت محافظت می‌کنند.

از بین رفتن این لایه‌ی محافظ باعث می‌شود موهای شما مدت بیشتری در معرض رطوبت قرار بگیرند و رشته‌های مو به تدریج آسیب ببینند. رنگ کردن مرتب مو هم به فرایند آسیب دیدن موهایتان کمک می‌کند و آن‌ها را شکننده‌تر می‌کند. به این ترتیب مجبور می‌شوید رنگ کردن موهایتان را فراموش کنید و اجازه دهید موهایتان با رشد کردن با این آسیب مقابله کنند.

آیا باید از شامپوی بدون سولفات استفاده کنیم؟

اگر موهای چرب دارید و از خشک بودن موهایتان رنج نمی‌برید یا پوست حساسی ندارید می‌توانید از شامپوهای حاوی سولفات استفاده کنید. اگر موهای خشک و پوست حساس دارید، بهتر است شامپوهای بدون سولفات را استفاده کنید.

اگر هم قصد دارید موهایتان را رنگ کنید و می‌خواهید به این زودی‌ها رنگ موهایتان کم‌رنگ نشود، این شامپوها راه حل شما هستند. به خاطر داشته باشید که شامپوهای بدون سولفات مانند شامپوهای معمولی کف نمی‌کنند اما قدرت شستشوی خوبی دارند. به‌علاوه، اغلب حاوی موادی هستند که آلودگی‌ها را به‌خوبی پاک می‌کنند.

سوالات و جواب های رایج درباره شامپوی بدون سولفات

چرا باید از شامپوی بدون سولفات استفاده کرد؟

سولفات‌ها آنقدر هم پرخطر نیستند. افراد زیادی هستند که از شامپوهای حاوی سولفات استفاده می‌کنند و مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. اما اگر مصرف شامپوی شما بالا است، می‌توانند مشکلاتی برای موهایتان به‌وجود بیاورند. ضررهای این ماده زمانی‌که پوست حساس و موهای خشک داشته باشید بیشتر به‌چشم می‌آید.

شامپوهای بدون سولفات برای چه نوع موهایی مناسب هستند؟

این نوع شامپوها برای تمام انواع مو تولید می‌شوند؛ از موهای خشک و مجعد گرفته تا موهای رنگ‌شده و چرب. اما اغلب برای موهای خشک، آسیب‌دیده و رنگ‌شده توصیه می‌شوند. اگر موهای خود را هر روز می‌شویید، بهتر است این شامپوها را انتخاب کنید.

چرا سولفات برای مو ضرر دارد؟

سولفات‌ها چربی را از روی موهای شما پاک می‌کنند. این لایه‌ی چربی محافظ موهای شما در برابر رطوبت است و به سلامت رشته‌های مو کمک می‌کند. از بین رفتن آن باعث خشکی و شکنندگی مو می‌شود.

چه قدر زمان می‌ برد تا شامپوی بدون سولفات اثر کند؟

اثربخشی شامپوی بدون سولفات در افراد مختلف متفاوت است. اما می‌توان گفت پس از 6 بار شستن مو می‌توانید اثر آن را ببینید. توجه داشته باشید که از سال‌ها از شامپوهای حاوی سولفات استفاده کرده‌اید. پس باید به موهای خود کمی زمان بدهید تا به این نوع شامپو هم عادت کنند.

آیا شامپو بچه بدون سولفات است؟

شامپو بچه نمونه‌ی خوبی از شامپوهای بدون سولفات است. این شامپوها به‌ جای ترکیبات سولفات حاوی ماده‌ای به نام آمفوتریک سورفکتانت هستند. این ماده از سوزش چشم و خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

سخن آخر

همه‌ی ما دوست داریم موهایی سالم و زیبا داشته باشیم. پس دلیلی ندارد با استفاده از محصول نامناسب و حاوی مواد مضر به موهایمان آسیب بزنیم. استفاده از شامپوهای بدون سولفات می‌تواند به شما کمک کند بیشتر مراقب سلامت موهای خود باشید. این نوع شامپوها با حذف سولفات از خشکی و شکننده‌ شدن موها جلوگیری می‌کنند.

منبع: مامان لیست