سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک عدد عاشق عکاسی

عاشق عکاسی و دوربین و پرتره و طبیعت از تجربیاتم براتون می نویسم
صفحه خانگی پارسی یار درباره

استفاده از لوسیون برای نوزاد خوب است؟

به محض ورود نوزاد به این دنیا مراقبت‌های حساس و لحظه‌ای از او آغاز می‌شود. سخت‌ترین و در عین حال شیرین‌ترین لحظات رشد کودک شما همان موقعیت‌های دلهره آور و چالش برانگیزی است که در ارتباط با سلامت او تجربه می‌کنید. پوست بدن کودک یکی از ارگان‌های مهم بدن او بوده که به سبب تغییرات دمایی، نوع پوشش، تغذیه و آلودگی‌ها همیشه در معرض خطر است. برای مراقبت از آن چه راهکاری دارید؟ ما به شما استفاده از لوسیون بدن نوزاد را پیشنهاد می‌کنیم.

اگرچه پوست لطیف نوزاد نیازی به مرطوب کننده‌های اضافی زیاد ندارد اما لوسیون نوزاد ترکیب التیام بخشی برای مواقع ضروری است. مواقعی که هر نوع قرمزی، خشکی، تخریش، خارش و تغییر رنگ پوستی را روی بدن فرزندتان می‌بینید و از عامل ایجاد کننده آن سرد در نمی‌آورید!

کاربرد لوسیون بدن بچه در کودکان با آن چه که در محصولات مخصوص بزرگسالان می‌بینیم متفاوت است. شما هم برای مراقبت تخصصی از پوست لطیف فرزندتان به محصولاتی تخصصی برای پوست نیاز دارید.

آشنایی با ترکیب چندگانه لوسیون بدن نوزاد

لوسیون‌هایی که برای نوزادان و کودکان تولید می‌شوند فقط یک محصول مرطوب کننده نیستند. اکثر برندهای بازار با به کارگیری ترکیباتی نظیر زینک اکسید لوسیون ضد حساسیت، ضد سوزش، ضد سوختگی و محافظت کننده تولید کرده‌اند. به همین دلیل کاربرد لوسیون کودک و نوزاد گسترده بوده و برای به کارگیری در التهاب‌های پوستی بسته می‌تواند مناسب باشد.

ترکیب اصلی انواع لوسیون بدن نرم کننده‌های قوی و چرب هستند که به صورت سطحی استعمال می‌شوند. این ترکیبات برای رفع خشکی پوست، درمان آکنه، راش‌ها و تخریش‌های پوستی خفیف مناسب هستند.

از چه سنی استفاده از لوسیون نوزاد را شروع کنیم؟

اکثر برندهای تولید کننده لوسیون بدن نوزاد برای استفاده روی بدن نوزاد هم مناسب هستند. از زمانی که کودک از دوره نوزادی خارج شود و وارد یک سالگی شود می‌تواند به صورت گسترده‌تر از محصولات مراقبتی پوست استفاده کند؛ اما یک ابهام بزرگ برای استفاده از لوسیون نوزادان همیشه وجود داشته است.

نوزادان برای محافظت از پوست خود در برابر مایع آمنیوتیکی و تغییرات آن یک لایه نازکی به نام ورنیکس روی سطح خارجی پوست خود دارد. بعد از تولد این لایه شروع به پوست اندازی می‌کند؛ اما برای رفع خشکی و گاه سرخ شدن پوست ناشی از آن نیازی به استفاده از لوسیون بدن ندارید و پوست زیرین آبرسانی کافی دارد.

بعد از این که لایه‌های ورنیکس به خوبی از پوست جدا شدند می‌توانید در صورت لزوم و حتی برای پیشگیری استفاده از لوسیون بدن نوزاد و صورت نوزاد را شروع کنید. آرنج و زانو دو نقطه‌ای هستند که به مراقبت بیش‌تری در نوزادان نیاز دارند. چه بهتر که ترکیبات مورد استفاده شما در این سن بدون بو، فاقد مواد حساسیت زا و سبک باشد.

در چه مواقعی از لوسیون بدن کودک استفاده کنیم؟

  • لوسیون بدن نوزاد می‌تواند یکی از وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان باشد. گاهی هم ممکن است تا مدت‌ها به لوسیون کودک نیاز پیدا نکنید. همانطور که گفته شد تا مدتی نیازی به استفاده از محصولات بهداشتی مراقبتی پوست ندارید تا پوست واقعی کودک نمایان شود. اما بعد از آن به سبب قرار گرفتن لایه خارجی در برابر هوای خشک اتاق و حمام کردن پوست مستعد خشکی و خارش می‌شود. در این حالت زمان استفاده از لوسیون بدن با خواص مختلف فرا رسیده است:
  • مرطوب کردن پوست: خشکی و سرما ناشی از هوای اتاق یا حمام کردن پوست را تحریک و مستعد آسیب می‌کند.
    آرامش بخشی و ماساژ بدن کودک: استفاده از لوسیون بدن بهانه‌ای است تا بتوانید از نزدیکی با کودکتان لذت ببرید و نقاط مختلف بدن او را ماساژ دهید. این ماساژ سبک و نرم تاثیر زیادی روی آرام شدن کودکتان دارد و از طرف دیگر بسته به مواد به کار برده شده در فرمولاسیون آن می‌تواند پوست را تغذیه کند.
  • ترکیبات آنتی اکسیدانی: در انواع لوسیون بدن نوزاد از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها استفاده می‌شود؛ چون پوست بدن کودک هم به اندازه ما در معرض آلودگی‌های مختلف شهری است.

بنابراین برای هر بار استفاده فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید و از لوسیون بدن نوزاد استفاده کنید:

  • استفاده از لوسیون نوزاد بعد از استحمام: بعد از حمام یک لوسیون سبک فاقد بو می‌تواند به حفظ نرمی و لطافت پوست کودک کمک کند.
  • از لوسیون بیش از حد روی پوست کودک استفاده نکنید و از تماس آن با نواحی حساس بپرهیزید.
  • تنها از یک برند واحد برای مرطوب کردن و نرم شدن پوست نوزاد و کودک استفاده کنید.

در چه مواردی از لوسیون کودک استفاده نکنیم؟

  • برخی از ضایعات و عارضه‌های پوستی نیاز به مداخله جدی‌تری دارند و استفاده از لوسیون برای آن‌ها بی اثر یا حتی مضر است:
  • زخم‌های باز، عمیق و گسترده
  • تورم، خونریزی زیر پوست و قرمزی نواحی
  • آلرژی‌ها به تشخیص پزشک
  • فاکتورهای کلیدی قبل از انتخاب انواع لوسیون بچه

قبل از خرید هر نوع لوسیون بدن نوزاد فاکتورهای زیر را در خرید خود مد نظر قرار دهید:

  • از لوسیون ملایم و سبکی استفاده کنید که فاقد عطر و بو باشد. بهتر است روی مشخصات محصول به فرمولاسیون فاقد پارابن، رنگ و ترکیبات نگهدارنده اشاره شده باشد.
  • اگر پزشک شما توصیه به خرید محصولی خاص ندارد حتما از لوسیون‌هایی استفاده کنید که با ویتامین A و D فرموله شده باشند.
  • به هایپوآلرژیک بودن و فاقد حساسیت زایی اثر لوسیون روی بدن کودک دقت کنید.

    سخن آخر

    انواع لوسیون نوزاد و کودک محصولاتی با فرمولاسیون متعادل شده هستند که به ترمیم، تسکین و مرطوب کردن پوست فرزندتان کمک می‌کند. اگرچه ترکیبات طبیعی هم می‌توانند به نرم کردن پوست بچه کمک کنند اما لوسیون بدن با ترکیبات ملایم، بدون بو و استاندارد اثرگذاری مطمئن‌تری روی پوست دارند.
    در خرید انواع لوسیون نوزاد به عصاره، نوع ویتامین و خاصیت هایپوآلرژیک بودن آن توجه کنید. در خرید هر گونه مواد بهداشتی نوزاد مانند لوسیون، شامپو بچه و ... به ترکیبات آن بسیار توجه کنید.

منبع: مامان لیست