سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک عدد عاشق عکاسی

عاشق عکاسی و دوربین و پرتره و طبیعت از تجربیاتم براتون می نویسم
صفحه خانگی پارسی یار درباره

سلامتی کودک

دندان شیری

دندان شیری از چه سنی شروع به رویش و در چه سنی شروع به ریختن می‌کند؟ علت لق شدن دندان شیری چیست، آیا می‌توان قبل از لق شدن دندان شیری آن را کشید، چگونه از دندان شیری نگهداری کنیم؟ اینها سوالاتی است که ممکن است به ذهن والدین خطور کند اما بد نیست بدانید دندان اغلب نوزادان در سن شش ماهگی شروع به رشد می‌کند، البته این سن در نوزادان متفاوت و ممکن است تا 9 ماهگی ادامه یابد.

نگهداری دندان شیری باید به وسیله والدین صورت بگیرد. زیرا اغلب کودکان به دلیل سن کم توانایی مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان را ندارند. همان طور که اشاره شد سن 6 ماهگی شایع‌ترین سن برای شروع رشد دندان‌های شیری است. این رشد ممکن است تا 3 سالگی ادامه پیدا کند. کودکان در سن 5 تا 7 سالگی دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند و به تدریج دندان‌های دائمی جایگزین آنها خواهد شد. این یکی از مواردی است که در زمینه دندانپزشکی کودکان اهمیت بسیاری دارد.

ترتیب رویش دندان در نوزادان به این صورت است که ابتدا دندان‌های فک پایین شروع به بیرون آمدن از لثه می‌کنند. البته در دوران جنینی و در هفته ششم از زندگی جنین دندان‌های او تکامل پیدا می‌کنند. نوزادان بعد از به دنیا آمدن دارای 20 عدد دندان شیری هستند که بین 4 تا 7 ماهگی از لثه بیرون می‌آیند.

رشد دندان‌ها جزو سخت‌ترین دوران زندگی نوزاد و والدین است، زیرا نوزاد درد زیادی را تحمل می‌کند، همچنین والدین نیز طاقت درد کشیدن نوزاد خود را ندارند.

علت لق شدن دندان شیری چیست؟

لق شدن زود هنگام دندان شیری امری رایج در کودکان است که دلایل مختلفی دارد. کودکان به هیچ عنوان نباید با دندان لق شده بازی کنند و یا والدین زودتر از موعد آن را بکشند، زیرا ممکن است موجب بروز مشکل در ریشه دندان شیری شده و رشد دندان دائمی را با مشکل مواجه کند.

اغلب والدین با مشاهده لق شدن زود هنگام دندان شیری دچار نگرانی می‌شوند. برخی از آنها تصمیم می‌گیرند که زودتر از موعد کودک را به نزد دندانپزشک کودک ببرند و دندان او را بکشند. متأسفانه تصوری اشتباه در بین والدین وجود دارد و آن هم این است که دندان شیری اهمیت زیادی ندارد و دیر یا زود از دهان کودک جدا می‌شود، بنابراین اگر آن را بکشیم مشکلی پیش نخواهد آمد. در صورتی که این تصور و باور غلط ریشه بسیاری از مشکلات کودک در بزرگسالی خواهد شد. یکی از مهم‌ترین معایب کشیدن زود هنگام دندان شیری آسیب رساندن به عصب و ایجاد اختلال در رشد دندان دائمی است و کودک درد زیادی را متحمل خواهد شد.

بهترین روش‌های نگهداری دندان شیری

* اغلب مادران هنگام شیردهی به کودک او را به حالت خوابیده در آغوش می‌گیرند و به او شیر می‌دهند. تحقیقات نشان داده که شیر خوردن کودک به این حالت می‌تواند تأثیر زیادی در پوسیدگی دندان او در آینده داشته باشد.

* بعد از اتمام تغذیه کودک به وسیله شیر خشک یا شیر مادر باید به وسیله یک گاز تمیز اقدام به تمیز کردن لثه‌های او کنید. این کار موجب می‌شود تا باکتری روی لثه او ایجاد نشود و بهداشت دهان او ارتقا پیدا کند.

* اگر کودک به سنی رسیده که دندان‌های شیری را در دهان او مشاهده می‌کنید باید مراقب رژیم غذایی او باشید. استفاده از مواد قندی مانند شکر می‌تواند موجب پوسیدگی دندان شیری در کودک شود.

* مصرف غذاهای نشاسته‌ای مانند سیب زمینی، ماکارانی و خوراکی‌های شیرین و چسبناک می‌تواند یکی دیگر از دلایل پوسیدگی و از دست رفتن زود هنگام دندان شیری شود.

* چکاپ‌های دوره‌ای نقش مهمی در نگهداری دندان شیری و حفظ سلامت آن دارد. بهتر است هر 6 ماه یک‌بار برای معاینه و چکاپ به نزد دندانپزشک متخصص اطفال بروید تا در صورت بروز مشکل اقدام به درمان کنید. متأسفانه برخی از افراد تصور می‌کنند زمانی باید به پزشک مراجعه کنند که دچار مشکل و بیماری شده‌اند.

* کودک را به مسواک زدن در روز و شب ترغیب کنید. این کار باید حداقل 2 بار در روز انجام شود.

* از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. این ماده می‌تواند موجب افزایش مقاومت مینای دندان در برابر عوامل مختلف شود.

منبع: https://www.mehrnews.com/