سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک عدد عاشق عکاسی

عاشق عکاسی و دوربین و پرتره و طبیعت از تجربیاتم براتون می نویسم
صفحه خانگی پارسی یار درباره

نور هدلایت یا زنون؟ کدام بهتر است؟

چرا لامپ هدلایت؟ لامپ هدلایت چیست؟ چرا لامپ زنون؟ اینها سوال‌هایی هستند که قبل از خرید این محصول باید از خود بپرسید. دلیل‌های زیادی برای خرید این لامپ‌ها وجود دارد. بهره‌گیری از روشنایی بیشتر، رنگ نور ملایم‌تر، خط نور بهتر، مصرف انرژی کمتر و موارد بسیار دیگر، دلیل استفاده از این لامپ‌ها است.

آیا هنگام رانندگی در شب متوجه چراغ‌های بعضی ماشین‌ها شده‌اید که رنگ آبی یا سفید دارند؟ ممکن ندانید که این چراغ‌ها چرا آبی رنگ هستند. اگر دوست دارید چنین چراغ‌هایی برای خودرو خود تهیه کنید پس با ما همراه باشید. در این مقاله درباره انواع لامپ‌ها و هدلایت‌های ماشین و موتورسیکلت سخن خواهیم گفت.

چراغ‌ها از زمان معرفی اولین نمونه‌ها که رشته‌ای بودند تا مدل‌های کم مصرف و پرنور امروزی راه درازی را طی کرده‌اند. لامپ‌های رشته‌ای در اوایل دهه 60 میلادی توسط لامپ‌های هالوژن جایگزین شدند. سپس در دهه 90 میلادی چراغ‌های HID توسط شرکت خودروسازی BMW رونمایی و ارائه شد. همچنین 13 سال بعد شرکت آئودی چراغ‌های هدلایت را عرضه کرد و از آن زمان جزو استاندارد‌ها این شرکت شد.

این روزها رایج‌ترین چراغ‌های جلو که در اتومبیل‌ها به کار می‌رود هنوز چراغ هالوژن است. اما در نهایت چراغ‌های هالوژن به نفع فناوریهای جدیدتر مانند HID و LED کنار گذاشته می‌شوند. قبل از اینکه به جزئیات هر یک از موارد فوق بپردازیم، اگر قصد خرید و جایگزینی چراغ‌های موجود را دارید، مواردی وجود دارد که می توان با آنها آشنا شد.

تراز لامپ هدلایت نسبت به خودرو و جاده

سه نوع لامپ هدلایت

بسیاری از مردم ممکن است از این موضوع آگاهی نداشته باشند. اما چراغهای جلو در واقع به طور خاص برای کشورهایی طراحی شده‌اند که فرمان در سمت راست یا سمت چپ قرار دارد.

انواع لامپ هدلایت برای کشورهایی که فرمان خودرو در سمت چپ قرار دارد با پرتوی نوری که به سمت راست متمایل است جاده را به راننده نشان می‌دهد. همچنین برای کشورهایی که فرمان ماشین در سمت راست قرار دارد پرتو نور به سمت مخالف خواهد تابید. برخی از اتومبیل‌ها دارای چراغ‌های جلویی هستند که با فشار دادن یک دکمه قابل تنظیم به RHD یا LHD هستند.

لامپ هدلایت به طور بسیار مؤثری در تنظیم بار کامیون ها مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که چراغ‌های پایین را روشن می‌گذارند تا ماشین بسته به بالا رفتن وزن تغییر حالت پیدا کند. قبل از اینکه وزن باعث تغییر وضعیت چراغ شود دست از بار زدن ماشین خواهند کشید.

لامپ مه‌شکن یا پروژکتور

انواع پایه

لامپ‌های مه‌شمن جلو یا پروژکتور را می‌توان با انواع لامپ روشن کرد. اما امروزه از لامپ‌ هدلایت بیشتر استفاده می‌شود. لامپ‌های پروژکتور به جای پخش نور، مسیر نور را طراحی می‌کنند. چراغهای جلو پروژکتور امکان کنترل بیشتر پرتوهای نور را در هنگام خروج از محفظه فراهم می کند.

نباید چراغ‌های پروژکتور را با چراغ‌های جلو HID اشتباه گرفت. تمام لامپ‌های HID در یک نوع محفظه پروژکتور قرار دارد اما همه چراغ‌های پروژکتور از لامپ های HID استفاده نمی کنند. به همین دلیل خواهید دید که چراغ‌های پروژکتور دارای لامپهای H1 / 7/15 هستند.

لامپ حبابی یا هالوژن:

لامپ‌ هالوژن حاوی نوعی گاز شامل ترکیبی از نیتروژن و آرگون و یک رشته تنگستن است که در یک لوله شیشه‌ای قرار دارند. این شیشه برای مقاومت در برابر دمای بسیار بالا ساخته شده است. هنگامی که لامپ جریان الکتریکی را از اتومبیل دریافت می کند ، این رشته باعث ایجاد نور در رشته تنگستن می شود.

لامپ‌های هالوژن رایج‌ترین لامپ‌های استفاده شده برای خودرو‌ها است. تخمین زده می‌شود بر روی حدود 80? از کل اتومبیل‌های جهان این لامپ‌ها نصب می‌شوند. این لامپ‌ها از دهه 60 میلادی به دلیل ارزان بودن، تعویض آسان و عمر مناسب به عنوان لامپ‌های استاندارد استفاده شده است. لامپ‌های هالوژن قیمت ارزانی دارند و سریعتر از لامپ زنون روشن می شوند. با این وجود دلایلی وجود دارد که چرا فناوری‌های جدیدتری برای جایگزینی این نوع از لامپ‌ها ساخته می‌شوند.

لامپ هالوژن در مقایسه با لامپ هدلایت و سایر گزینه‌های موجود از نور ناکارآمد و کم رنگی برخوردار است. یک لامپ هالوژن استاندارد 1300 لومن تولید می کند. البته این میزان نور برای روشنایی کافی است اما گزینه‌های به مراتب بهتری هم وجود دارد.

نکته منفی دیگر این است که آنها نسبت به مواد بسیاری حساس هستند. در صورت لمس لامپ با دستهای برهنه یک ماده روغنی روی لامپ باقی خواهد ماند. این مسئله باعث تغییر در توزیع گرما و پایین آمدن طول عمر لامپ می شود. این لامپ‌ها بیشتر انرژی را به جای نور به گرما تبدیل می‌کنند.

همچنین عدم تمرکز نور مشکل دیگری است که وجود دارد. بنابراین هرگونه روشنایی ایجاد شده چیزی نیست که کل جاده را به خوبی پوشش دهد. در نهایت میزان نور تولید شده بسیار کمتر از میزان انرژ‌ای است که دریافت می‌شود.

لامپ HID (تخلیه شدید) یا لامپ زنون

موتورسیکلت

لامپ HID که عموما با نام لامپ زنون شناخته می شود. این لامپ اولین بار در اوایل دهه 90 توسط BMW برای سری BMW 7 استفاده شد. و از آن زمان به تدریج با افزایش تعداد تولید‌کننده‌ها میزان استفاده از این لامپ افزایش پیدا کرد. لامپ‌ زنون حاوی مخلوطی از گازها و فلزات نادر است که برای تولید یک درخشش سفید روشن یا آبی گرم می‌شوند.

بعد لامپ‌های هاوژن نوبت به لامپ‌ها جدید‌تری رسیده است که بیشتر تولید‌کننده‌های خودرو از آن استفاده می‌کردند. لامپ زنون به عنوان استاندارد تولید‌کننده‌ها در نظر گرفته می‌شد.

لامپ زنون نه تنها نور سفید ایجاد می‌کند بلکه می‌تواندرنگ آبی نیز تولید کند. انواع لامپ زنون علاوه بر نور بیشتر و روشنایی بهتر، به زیبایی خودرو شما کمک خواهد کرد. لامپ‌ زنون حدود 2 تا 3 برابر بیشتر لامپ هالوژن نور تولید می‌کند. البته بعضی مدل‌های لامپ زنون به حدی نور زیاد تولید می‌کنند که موجب کاهش دید راننده مقابل خواهد شد.

لامپ زنون

البته نور بیشتر به منزله وسعت دید بهتر و کنترل بیشتر روی رانندگی خواهد بود. لامپ‌های HID در حقیقت برای راه اندازی و روشن شدن به قدرت بیشتری احتیاج دارند. اما پس از روشن شدن آنها در مصرف انرژی، میزات بسیار کمتری نسبت به هالوژن مصرف می‌کنند. لامپ‌هایی که حدود 35 وات انرژی لازم دارند معمولا طول عمری حدود 2000 ساعت خواهند داشت. این باعث می شود که چراغ HID از هالوژن کارآمد‌تر باشد.

اما چرا لامپ زنون به عنوان لامپ فابریک برای خودرو‌ها در نظر گرفته نمی‌شود؟ هزینه بالای فلزات نادری که در لامپ زنون استفاده می‌شود این لامپ‌ها را به گزینه‌ای گران قیمت تبدیل می‌کند. همچنین نور زیاد بعضی مدل‌ها برای راننده مقابل مشکل‌ساز خواهد بود.

لامپ‌های زنون خط تابش قلب تنظیمی ندارند و بیشتر برای چراغ‌های پروژکتور مناسب است. لامپ زنون برای روشنایی کامل نیاز به یک دوره کوتاه زمانی دارد. اما پس از روشن شدن، انرژی بسیار کمتری نسب به هالوژن مصرف می‌کند.

لامپ هدلایت (LED)

تاثیر چراغ

لامپ هدلایت یا LED از سال 2004 به طرز شگفت‌انگیزی وارد عرصه چراغ‌های اتومبیل شد. اخیرا استفاده از لامپ هدلایت یا لامپ LED به جای لامپ‌های قدیمی رونق بیشتری پیدا کرده است.

کی از بزرگترین مزیت‌های لامپ LED این است که تقریباً کارآمدترین گزینه در بازار است. لامپ ال ای دی 15 تا 18 وات نیرو را لازم دارند در حالی که لامپ هالوژن 55 تا 65 وات و HID حدود 42 وات نیاز دارد. لامپ هدلایت همچنین دارای طول عمر بسیار باورنکردنی 30000 تا 40000 ساعت هستند. این میزان برابر با طول عمر بسیاری از خودرو‌های استاندارد است.

لامپ LED از جیوه استفاده نمی‌کند و اندازه کوچک آن باعث می‌شود تا در هر سایزی و شکلی قابل طراحی باشد. لامپ هدلایت از نظر روشنایی، میزان نوری بین HID و Halogen تولید می‌کند. با این حال مانند اکثر چیزهای LED اشکالات خاص خود را دارد.

لامپ LED

اگرچه هدلایت مانند زنون گرما تولید نمی‌کند اما همان مقدار گرمای کم نیز برای سیم‌کشی خطرآفرین خواهد بود. به همین منظور بسیاری از لامپ‌ها هدلایت دارای و انواع زنون‌ها دارای فن خنککننده هستند. سیستم‌های خنک کننده LED عموما در مرکز موتور قرار گرفته‌اند.

این امر باعث می شود تولید‌کننده‌ها در ساخت چراغ برای برخی از مدل‌های خاص محدود شوند. این موضوع همچنین توضیح می‌دهد که چرا آنها نسبت به سایر انواع چراغ‌های جلو گران تر هستند. چیزی که هنگام خرید لامپ LED بسیار اهمیت دارد توجه به قیمت محصول است. بسیاری از لامپ‌های LED ارزان قیمت از غرق گرمای آلومینیوم با کیفیت پایین استفاده می کنند.

نکته مهم درباره لامپ هدلایت سرعت زیاد در هنگام روشن شدن است. لامپ هدلایت در کمتر از یک صدم ثانیه روشن می‌شود. این میزان حدود 250 برابر سریعتر از لامپ هالوژن است. تولید لامپ‌های LED به دلیل فرایند سخت و مواد ساخت گران، زیاد به صرف نیست. اما چون این لامپ طرفدارهای زیادی دارد با قیمت بالا خرید و فروش می‌شود و دو طرف رضایت کامل دارند.

چند نکته مثبت درباره لامپ هدلایت

  • مصرف انرژی کم و نوردهی بالا
  • دارای طراحی‌های آیرودینامیکی
  • دارای اندازه‌های مختلف
  • ایجاد خط نوردهی مناسب
  • گرمای کمتر
  • طول عمر بالا

تعویض لامپ

انواع لامپ هدلایت

چراغ را روشن کنید و ببینید که کدام لامپ از بین سوخته است. برای اطمینان از جایگزین کردن به محل قرارگیری آنها توجه کنید. در بیشتر اتومبیل‌ها در پشت چراغ جلو یک پوشش وجود دارد که می‌تواند بدون قفل باشد. از آنجا به لامپ های پشتی دسترسی خواهید داشت. پس از برداشتن محفظه می‌توانید کانکتور پشت لامپ را نیز بردارید.

به احتمال زیاد یک گیره بهار فلزی وجود دارد که لامپ را داخل کاسه نگه می دارد. گیره را باز کنید و لامپ را خارج کنید. برای باز کردن بعضی از چراغ‌های کوچکتر نیاز دارند که آن را بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید. وقتی لامپ‌ها را عوض می‌کنید، به ویژه لامپ‌های چراغ جلو، سعی کنید قسمت شیشه‌ای لامپ را لمس نکنید. چربی روی پوست شما میتواند باعث ایجاد نقاط داغ روی شیشه شود که عمر لامپ را کاهش می‌دهد.

تعویض لامپ بعضی از ماشین‌ها به تنهایی یک کابوس است چرا که برای تعویض باید کل سپر را باز کنید. پس قبل از شروع به تعویض، از محل قرارگیری لامپ مطمئن شوید. برای تعویض چراغ‌های عقب معمولاً یک دریچه داخل جعبه اتومبیل وجود دارد که پیچ‌دار است. با باز کردن کاسه می‌توانید به راحتی لامپ را تعویض کنید.

منبع: لیست ابزار