سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک عدد عاشق عکاسی

عاشق عکاسی و دوربین و پرتره و طبیعت از تجربیاتم براتون می نویسم
صفحه خانگی پارسی یار درباره

بهترین راه برای خشک کردن میوه ها

    نظر

اگر دوست دارید در منزل خود به جای تنقلات مضر از خوراکی‌های سالم و مقوی استفاده کنید، خرید دستگاه میوه خشک کن خانگی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. به این ترتیب می‌تواند میوه‌های خشک و برگه‌های خوشمزه‌ی میوه را به‌راحتی در خانه‌ی خود تهیه کنید. این محصول با تولید حرارت و از بین بردن آب میوه‌ها آن‌ها را خشک کرده و مواد معدنی و ویتامین‌ها آن‌ها را حفظ می‌کند.

یکی از لوازم خانگی پر کاربرد در هر خانه برای فصل تابستان بعد از دستگاه بستنی‌ ساز خانگی می‌توان به دستگاه مخصوص خشک کردن میوه اشاره کرد. دستگاه میوه خشک کن (Food dehydrator) از طریق از بین بردن رطویت میوه و سبزس به ماندگاری طولانی مدت آن کمک می کند. برخی از دستگاه‌های خش کن میوه برای دیگر مواد غذایی مانند سبزیجات، غلات، گوشت، تهیه‌ی لواشک، تهیه‌ی ماست و حتی خشک کردن گل هم استفاده می‌شوند.

انواع دستگاه میوه خشک کن از لحاظ کارکرد

دستگاه‌های خشک کردن میوه به دو  گروه جریان عمودی و جریان افقی تقسیم می‌شوند. در دستگاه‌های جریان عمودی، منبع تولید گرما در کف دستگاه قرار می‌گیرد. این خشک کن‌ها معمولا گرد هستند و درب دستگاه از بالا باز می‌شود. در این دسته از خشک کن‌ها سینی‌ها روی هم چیده می‌شوند.

قیمت این دسته از دستگاه‌های برای خشک کردن میوه مناسب‌تر است و فضای کمتری اشغال می‌کنند. البته توزیع حرارت در انواع جریان افقی به مراتب بهتر است. این نوع محصولات بیشتر برای خشک کردن میوه و سبزیجات مناسب هستند.

در دستگاه‌هایی با جریان افقی، منبع حرارت در عقب دستگاه قرار می‌گیرد. درب این دستگاه‌ها معمولا کشویی است و برای بیرون آوردن سینی هر طبقه نیازی به خارج کردن بقیه‌ی سینی‌ها نیست.

قیمت این محصولات در مقایسه با انواع جریان عمودی گران‌تر است. اما توزیع یکنواخت حرارت آن را برای خشک‌کردن هر نوع ماده‌ی غذایی مناسب ساخته است. این نوع خشک کن‌ها دارای ابعاد بزرگ‌تری هستند؛ بنابراین فضای بیشتری اشغال می‌کنند.


نکاتی که باید قبل از خرید بهترین دستگاه میوه خشک کن در نظر گرفت


توزیع حرارت و گردش گرما یک فاکتور مهم در میوه خشک کن

تمام دستگاه‌های خشک کن  با فرایند توزیع یکنواخت گرما میوه‌ها و مواد خوراکی مختلف را خشک می کنند. نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که گرما باید حتما به‌صورت یکسان در دستگاه توزیع شود. پیش از خرید محصول به نحوه‌ی گردش گرما در دستگاه توجه کنید. به‌خاطر داشته باشید که دستگاه‌های جریان افقی توزیع گرما را بهتر انجام می‌دهند.

کاربری و نحوه کار با دستگاه میوه خشک کن

معمولا کار با دستگاه‌های خشک کن میوه چندان پیچیده نیست و تقریبا در همه‌ی محصولات به یک صورت است. اما سعی کنید محصولی را خریداری کنید که با آپشن‌های بهتر کاربری را آسان‌تر ساخته‌اند.

تایمر، توزیع یکنواخت گرما و قابلیت شست‌وشوی قطعات از جمله مواردی هستند که کاربری دستگاه را آسان می‌سازند.

گنجایش مناسب یک میوه خشک کن چقدر است؟

یکی از موارد مهمی که باید پیش از خرید دستگاه خشک کن میوه و سبزیجات در نظر داشته باشید گنجایش دستگاه است. دستگاه‌های انواع جریان عمودی فضای کمتری را اشغال می کنند و گنجایش کمتری دارند. دستگاه‌های جریان افقی بزرگ‌تر هستند و گنجایش بیشتری دارند.

توان مصرفی را در نظر بگیرید

هنگام خرید وسایل برقی یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید توان مصرفی محصول است.  هرچه توان مصرفی محصول کمتر باشد انرژی مصرفی هم کمتر خواهد بود. البته مدت زمان شروع به کار بیشتر طول می‌کشد. اگر توان مصرفی محصول بالاتر باشد زودتر به گرمای مورد نظر می‌رسد. البته این دسته از دستگاه‌ها گران‌تر هستند و مصرف برق بالاتری دارند.

شکل سینی در نوع کاربرد تاثیر دارد

سینی‌هایی که در این دستگاه‌ها وجود دارند اغلب سینی‌های مربعی هستند. این سینی‌ها برای تهیه‌ی لواشک بسیار مناسب هستند. در برخی خشک کن‌ها سینی‌ها روی یکدیگر چیده می‌شوند.

داشتن تایمر میوه خشکن یک مزیت محسوب می‌شود

برخی از دستگاه های خشک کردن میوه و سبزیجات فاقد تایمر هستند و پایان کار دستگاه را به شما اعلام نمی‌کنند. بنابراین باید حواس‌تان به مدت‌ زمان کار دستگاه باشد. دستگاه‌های تایمردار دارای آلارم هستند و پایان کار دستگاه را اعلام می‌کنند. برخی از دستگاه‌های خشک کن میوه دارای قابلیت خاموشی خودکار هستند و پس از انجام کار خاموش می‌شوند.

مضرات دستگاه میوه خشک کن خانگی چیست؟

خود دستگاه ضرری ندارد بلکه نحوه خشک کردن میوه مهم است. رعایت نکردن نکات بهداشتی در هنگام شستن میوه، خشک کردن و نگهداری میوه خشک شده می‌تواند به ورود میکروب‌ها به بدن تاثیر داشته باشد. این امر می‌تواند باعث بیماری‌هایی همچون بیماری روده شوند.

آیا از دستگاه میوه خشک کن می‌توان برای خشک کردن سبزی و آجیل نیز استفاده کرد؟

بله بسیاری از دستگاه های خشک کن میوه خانگی امکان خشک کردن سبزیجات و آجیل را نیز دارند.

در کل چند نوع دستگاه خشک کن میوه وجود دارد؟

این دستگاه‌ها در دو نوع خانگی و صنعتی ساخته می‌شوند. دستگاه میوه خشک کن صنعتی که در کارگاه‌های غذایی یافت می‌شوند در 3 نوع سوخت برقی، گازی و گازوئیلی موجود هستند. این دستگاه ها بیشتر برای خشک کردن میوه و سبزیجات در ابعاد بزرگ و بالای 15 کیلو کاربرد دارند. دستگاه خانگی در ابعاد کوچکتر ساخته می‌شوند و برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منبع: https://behnazar.com/